Rabu, 30 Disember 2009

MENANGANI DAKYAH

Sekali lagi ada pihak yang merancang demonstrasi kononnya untuk mendesak MB KUDETA Perak meletakkan jawatan. Perkara ini didedahkan oleh YB Idham Lim ADUN Titi Serong yang juga Ketua Penerangan PAS Perak. Entah pihak mana yang mahu mengambil kesempatan masih belum diketahui. Apa yang hampir pasti umNO lah yang telah menganjurkan demonstrasi di Selangor atas nama PAS mendesak PAS keluar Pakatan Rakyat.

Perpecahan dalaman BN sangat serius kini. Namun melalui penguasaan akhbar dan media perdana ia berjaya di alihkan kepada PAS. Juga melalui pertolongan dan minat Blogger atas pagar serta PAS sendiri yang turut menyambung lidah dan hasrat umNO tersebut. Ketua Penerangan PAS Perak itu menafikan sms yang tersebar sambil mendesak siasatan dilakukan.

Inilah hukum persepsi. Siapa yang menguasai media ia akan menguasai minda masyarakat sekalipun ia bukan hakikat dan kebenaran. Islam menolak persepsi sebegini walaupun ianya telah menjadi iman umat akhir zaman. Persepsi yang batil sepatutnya disanggah bukan dirai. Itulah sepatutnya arus yang digerakkan oleh mereka yang terlibat sebagai agen penyebar maklumat melalui media cetak seperti akhbar, TV atau blog.

Berbalik soal minat " sekelompok " masyarakat terhadap apa yang didakwa demo bagi mengalihkan isu ini harus ditangani dengan bijak. Malah jika perlu "perangkap" dibuat untuk mereka. Malangnya kita terlalu mudah menerima sesuatu yang tiada asalnya untuk berhujjah. Lihat sahaja perbezaan berita yang tersiar berkait dengan apa yang berlaku di Kelantan. Perbezaan kenyataan itu sewajarnya dengan mudah menjadikan kita menolak berita ini sebaliknya menjadikan kita semakin runsing antara memilih mana satu kebenaran. Kekadang kita sendiri keliru memilih berita walaupun perbandingan itu antara Harakah dengan berita Harian. susahnyaaa...

Terkini SU akhbar MB Kelantan meminta Berita harian memohon maaf di atas salah lapor berkaitan kenyataannya. Ia bukan kali pertama berlaku malah diulang berkali kali. Bukan salah kita melihat berita dari sumber yang kita ragui...yang salahnya meyakini lantas menjadikannya hujjah. Kita diajar untuk tidak berhujjah dengan hadis Dhoif sekalipun dibenarkan kita melakukann amalannya... namun diharamkan sama sekali kita beramal dengan hadis maudhuk!

Moga tiada antara kita yang terperangkap dengan dakyah songsang umNO yang kini tersepit dan lemas dalam isu yang bergelombang. Kehilangan enjin kapalterbang dan seribu satu isu termasuk BTN menyebabkan umNO cuba mengalih perhatian kepada orang lain.

Bagi yang beriman, mudah mereka menilai melalui peringatan Hujurat ayat ke sepuluh yang berulang kali diingati... namun kita insan bersifat lupa yang perlu diperingatkan!

Tiada ulasan: