Rabu, 6 Januari 2010

BAKISTANI... KOMEN YANG HILANG...

Blogger
artikelasal disini...... http://g-82.blogspot.com/2010/01/isu-kalimah-allah-allah-for-all.html
al Munir berkata...

Kena hati-hati dalam soal nama tuhan.. nama adalah untuk menunjukkan apa yg dinamakan.. al-ismi yadullu 'ala musamma... Allah yang disebut dalam ayat-ayat itu merujuk pada pengiktirafan mereka pada Allah, tuhan yang mencipta Alam... Tapi nama Allah yang mereka tuntut adakah merujuk pada Tuhan yang sama...?? Nama2 Allah dalam Qur'an semuanya merujuk kepada Tuhan yang bersifat Maha Sempurna.. Adakah sama sifatnya dgn nama tuhan yg mereka perjuangkan.. Tak mungkinkah akan timbul kekeliruan dikalangan Melayu selepas ini... Bukankah nama Allah yang dipakai mereka merujuk pada tuhan yg bersifat triniti yg bertentangan dgn Aqidah kita...!! Selama ini mereka menggunakan perkataan Lord.. Mengapa hari ni nak guna Allah...? Satu penilaian yg teliti patut dibuat sebelum sebarang kenyataan... Apakah keputusan ini secara jangkamasa panjang akan membawa lebih ramai non-Muslim menjadi Muslim atau menyebabkan lebih ramai umat Islam menjadi keliru tauhid mereka seperti di Indonesia... Adakah anta sanggup bertanggungjawab atas kemungkinan kekeliruan yg timbul nanti hasil dari pandangan yg separa masak sebegini... Ini adalah isu aqidah yang amat besar...

2010 Januari 2 20:15

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

Dangkal sangat la nak gunakan dalil semacam itu untuk justifikasikan penggunaan Perkataan Allah oleh Kristian sedangkan dalil tersebut kalau nak digunakan hanyalah berkaitan dengan istilah dalam berbahasa. Takkan kot Allah nak turunkan wahyu kepada nabi dengan menggunakan istilah asing yang bukan bahasa arab seperti yeshua bagi nabi Isa atau agama Kristian menggantikan istilah Nasrani.

Bible asalnya dari bahasa Ibrani, jadi kenapa tak gunakan istilah dari bahasa yahudi tu. Banyak perkataan lain yang dirujuk sebagai tuhan dalah bahasa Ibrani cthnya Yahweh, Eloi, Elohim, El dan sebagainya. Tapi tetap Kristian disini gunakan perkataan Allah. Apa salahnya wujud perbezaan Istilah dalam beragama di Malaysia ni dan ianya bersifat jelas bukan sahaja dari segi amalan tapi juga dari segi penulisan. Biarla Buddha dengan istilah Thatagatha dan arhatnya, Hindu dengan Siva dan Vishnunya dan Kristian dengan Jesus Christ nya. Hanya orang yang cacat otak je yang melihat perbezaan sebagai permusuhan. Rosak ke agama Kristian tu kalau tak gunakan perkataan Allah.

Dari segi teknikalnya memang tidak bermasalah dengan isu ni tapi dari segi politiknya saya menentang. Apa la sangat nama Allah ni di bawa sampai mahkamah sedangkan beribu berjuta kristian di dunia ni tak gunakan nama Allah dan menganggap Allah tu sebagai Dewa Bulan atau moon God berasal dari salah satu dari 360 tuhan orang Arab zaman Jahiliah. Umumnya tak merugikan dan menguntungkan kalau digunakan perkataan Allah di dalam agama Kristian pun. Jangan la samakan dengan dengan istilah Allah yang digunakan Arab Kristian sebab mereka memang tak der pilihan selain gunakan istilah Allah sebab itu bahasa mereka.

Kalau dihalang dari menggunakan perkataan Allah pun tak kan sebabkan Islam dipandang hina dan buruk melainkan ini agenda mereka untuk burukkan Islam.

Saya akan bersetuju penggunaan nama Allah digunakan oleh orang kristian dengan syarat kerajaan dan pihak yang berkuasa buka ruang seluas-luasnya untuk Forum, Dialog, Debat, perbincangan antara agama secara terbuka dan kalau boleh dibuat secara Live di dalam TV. Panggil pemuka Nasrani dan bijak pandai Islam untuk berhujah tentang agama masing2. Selepas itu saya pasti pihak gereja akan mengusulkan supaya sensitiviti agama harus dijaga dan meminta program seperti itu dihentikan.

Permulaan, saya mohon pihak2 yg menyokong penggunaan nama Allah ini mengadakan forum antara agama secara terbuka dan membincangkan prinsip agama masing2.

Oh ye satu perkara lagi. Minta semua masjid diseluruh Malaysia menghentikan laungan azan menggunakan pembesar suara kerana ia akan memberi gambaran buruk tentang Islam. Banyak rakan2 bukan agama Islam saya merungut tentang hal tersebut walaupun saya banyak kali sebut "itu azan 5 minit saja maaa". Cadangan saya agar pihak Katholik membawa hal ini kepada mahkamah supaya mahkamah akan memberikan arahan agar masjid di larang azan menggunakan pembesar suara.

Fauzi

2010 Januari 2 22:35

Tanpa Nama nurul iman berkata...

to al Munir,
bukankah Al-Quran itu relevan utk sepanjang zaman? mengapa ada pertikaian jika ada dalil yg terang menyokong?

terlalu ramai yg mberi pandangan mengenai isu ini, termasuk ahli politik yg tiada asas dn dalil yg dibawa.

maka keluarlah statement: Allah hanya spesifik bg org Islam. bukankah kita beriman Allah yg menjadikan seluruh alam ini.
ini akibatnya jika akal menjadi sandaran dan inilah menyebabkan orang islam KELIRU.

wallahu'alam

2010 Januari 2 22:38

Blogger Fikrah pas berkata...

siapa pulak almunir ni..

semua agama mengaku Allah..cuma berbeza sifatnya dengan agama islam. sifat Allah yang dinyatakan dalam islam adalah yang benar.

jadi adalah mesti kepada munir untuk menrangkankannya kepada mereka yang keliru..apa susahnya hendak menerangkan..kalau nama sudah pendakwah sudah tentu ilmu kena ada untuk menjelaskan kekeliruan..kalaulah takut masyarakat menjadi keliru oleh itu tidak perlulah menjadi pendakawah kerana tidak mampu menjelaskan dengan baik..

rata rata pendakwah marah terhadap isu ini kerana takut kekeliruan masyarakat..mslhnya adalah pada pendakwah sendiri yg tiada semangat untuk meningkatkan ilmu bg menjelaskan kefahaman sebenar kpd masyarakat..

kafir quraisy sendiri menggunakan kalimah Allah..jadi nabi telah menjelaskan kpd sahabat kalimah Allah yg quraisy gunakan adalah tidak tepat..nabi tidaklah melarang mrk menggunakan kalimah Allah hatta selepas pembukaan kota mekah tidak ada larangan tersebut..

2010 Januari 2 22:39

komen dibawah dihantar almunir kepada Bakistani untuk menjawab ulasan terhadap komennya. Namun Bakistani tidak menyiarkan komen ini. Demi keadilan saya memanjangkan blog ini dan merujukkannya kepada Bakistani. mengapa beliau tidak siarkan komenini..hanya dia yang tahu...
Bloggerni komen ana... Harap bermanafaat. ..

Buat Nurul Iman,

Saya tak pernah pertikaikan kerelevanan al-Quran.. Dan saya tahu dalil itu thabit dalam Quran... Cuma kaedah istinbat Dalil itu yang saya pertikaikan. .. Persoalan nama ini penting sebab semua nama membawa suatu maksud dan erti... Nabi Adam diajar dgn nama2 oleh Allah swt di awal penciptaannya melambangkan kepentingan terminologi dalam Islam. Pemahaman terhadap terminologi inilah yang akhirnya membawa persepsi dan makna kehidupan setiap manusia. Lebih2 lagi jika ianya melibatkan nama Allah Rabb al- Alamin, satu nama yang membawa makna yang amat suci... Bahkan menjadi kewajipan kita menjaga maruah nama-nama Allah yg Mulia ini...

Sebab itu saya pertikaikan cara pendalilan yg dibawa dalam posting ini... Saya melihat uslub al-Quran dalam membawa nama2 Allah yang diriwayatkan dari golongan kafir Quraisy dan agama kristian dan Yahudi dibawa dalam bentuk yg tidak sedikit pun merendahkan kesucian sifat2 Allah... Quraisy menyebut nama Allah dalam mengiktiraf kekuasaan Allah mencipta seluruh alam... Sesuatu yang diketahui mereka jauh di sudut hati tapi gagal diimani dalam tauhid mereka... Begitu juga dengan cubaan Yahudi dan Kristian untuk mengkuduskan Uzair dan Masih dengan Kekudusan Allah yang Maha Esa... Semua ini tidak sedikit pun merendahkan martabat nama Allah... Ini bermaksud nama-nama Allah yg dinisbahkan pada golongan Non Muslim yg disebut dalam Qur’an jelas sekali membawa makna dan pengertian yang amat mulia... Oleh yang demikian saya merasakan tidak wajar sama sekali kita mengambil nas2 suci seumpama ini untuk kita begitu mudah menjadikannya dalil bagi membolehkan orang2 Non Muslim di Malaysia menggunakan nama Allah untuk tuhan mereka yang begitu menyeleweng dari sifat Tuhan sebenar yang Maha Agung... Ana merasakan ini satu bentuk penghinaan terhadap Allah...

Dari segi bahasa pula memang tidak dapat dinafikan lafaz Allah pernah digunakan oleh golongan Jahiliyyah sebelum Islam. Penyair2 Arab pernah menggunakan kalimah ini dalam bahasa Arab Allah diberi makna sebagai ilahun ma’budun (tuhan yg disembah). Namun konsep pemahaman terminologi ini telah berubah sepenuhnya setelah kehadiran Rasulullah s.a.w. yang membawa risalah Islam... Namun berbeza dgn kita, kalimah Allah dalam budaya dan bahasa Melayu tidak pernah dipakai oleh agama lain melainkan Islam... Kamus Oxford Melayu-Inggeris yg sempat saya rujuk pun memberi makna Allah dgn ’Muslim name of God’... Maka justifikasi apa yang kita guna untuk menganugerahkan kalimah yang mulia ini kepada golongan yang menentang Allah...

Begitu juga dari sudut perlembagaan Malaysia yang jelas memberi kedudukan istimewa kepada agama Islam sebagai agama persekutuan yang disebut dalam Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan. Ini ditambah pula dengan jaminan Perlembagaan bahawa pengamalan agama lain oleh orang bukan Islam dibenarkan tertakluk kepada Perkara 11(4) iaitu berkaitan sekatan penyebaran agama bukan Islam kepada orang Islam. Semua ini perlu diambil kira sebab selama 50 lebih kita merdeka isu ini tidak pernah ditimbilkan tetapi tiba2 hari ini kita diuji dgn suasana yang sebegini....

Ya. Memang ada kemungkinan besar ini adalah perangkap UBN untuk merenggangkan PR dengan isu2 sensitif seumpama ini. Tapi sebagai pendokong Agama yg sebenar, mahu atau tidak mahu isu seumpama ini mesti dihadapi dengan penuh teliti dan objektif... Jangan kerana terlalu bencikan UBN dan cintakan PR kita tidak berlaku adil pada ALLAH...

Apa pun kita tunggu lah apa keputusan Mesyuarat PAS Pusat dalam mengeluarkan kenyataan rasmi esok...

Buat Fikrah PAS,

Ana rasa anta kena berhati2 dalam membuat kenyataan semua agama mengaku Allah.. Kita dikenali dengan sifat kita... Samada besar, kecil, tinggi, gelap dan sebagainya.. . Allah pun ada sifat2 kesempurnaan yang jelas. Macamana kita hendak mensabitkan pengakuan agama lain kepada Allah jika sifat2 yang dibawa oleh agama lain itu bukan sifat Allah... Kalau sifat-sifat itu bukan sifat Allah, maka dia bukan tuhan walaupun diletakkan nama Allah. Macamana anta nak terangkan pada orang lain tentang Allah jika anta sendiri pun keliru dengan kenyataan anta...

Ini yang membimbangkan ana.... Apa yang disebut oleh Ustaz Tuan Ibrahim memang tepat... Implikasi keputusan ini amat besar... Ini kerana keputusan ini membenarkan orang bukan Islam bebas menggunakan kalimah Allah di dalam penerbitan mereka yang barang tentu akan sampai juga ke tangan muda mudi Islam kita yang jahil tentang Islam. Sebab itu walaupun PAS itu Parti Politik, ana tak rasa kita perlu berpolitik setiap masa sehingga boleh membahayakan aqidah generasi muslim akan datang...

Maaf kalau apa yang ana sebut menyinggung perasaan..

Tiada ulasan: