Selasa, 26 Januari 2010

JANGAN MENULIS SEPERTI MEMBURU BABI...

Hidup bila tiada haluan memang sesat lerat (istilah orang perak). Ke Timur tidak, ke Barat pun tidak. Apa melintas semua di tegur. Bila lapar apa melintas semua di sembat (sambar). Tak kira halal atau haram....

Hidup begini terdedah kepada risiko.Kalau yang melintas itu biawak, mungkin mampu disepak, kalau yang lalu itu buaya atau harimau belum tentu selamat. Sebab itu islam mengajar kita agar semua perkara perlu ada panduan, ada adab dan akhlak. Pemikiran lepas bebas adala pemikirian golongan muktazilah... di zaman moden mungkin ia dikenali sosialis atau apa sahaja istilah yang sesuai dengan kebebasan. Di dalam Islam kebebasan mutlak tidak wujud. Mana mungkin seorang hamba memiliki kewujudan mutlak?

Beberapa hari ini kisah seorang blogger di negeri adat diseret ke bilik tahanan polis. Semuanya gara gara keceluparan dan kebiadapan melampau. Siapa yang tak kenal Aduka Teruna ini. Seorang yang dikatakan berani dalam menyatakan prinsip diri yang diperjuangkan kononnya. Bagi saya seorang yang berani tidak akan bersembunyi dibalik tabir. Ia tidak takut dikenali...


AT adalah seorang pemuda yang menulis apa yang terlintas dikepala. Bahasa kesat adalah seni dalam tulisannya. sumpah seranah adalah ramuan memaniskan bahasanya. Sasarannya ialah para ulama dan pendokong ulama... cuma sesekali dia menyambar apa yang terlintas dihadapannya...sayangnya kali ini dia tersalah sambar...... lebih malang ketika menyambar..dia memakai baju berwarna hijau walaupun hatinya karat dan benci kepada kehijauan yang didokongi ulama.



Sapa pulak awek yang membuntut AT ni??? mungkin ia lebih sepurna dari Aisyah???


Sesekali saya ada berbalas pandangan dengannya... namun kerapkali saya meninggalkannya apabila ternyata tiada panduan dalam hujjahnya melainkan akal dan keinginan hati. Siapa yang ada iman tentunya tersentuh dengan tulisannya terhadap isteri nabi. Kalau ramai yang marah kepada Rosnah mat Aris yang mencari Saiditina Khadijah.. sewajarnya mereka juga marah kepada AT yang memaki Saiditina Aisyah... malah Saidina Muawiyyah penulis wahyu Rasulullah..

Samo gak isu perang Muawwiyah-Aishah dgn Ali. Pada gua Aishah dan Muawwiyah manusia stupid dalam tajuk itu. Lu nak hukum gua kapir pun gua no hal punya. Memang 2-2 salah, tapi paling berat kat mangkuk 2 ekor tuh. Apa ingat Aishah isteri Nabi dia maksum. Janji syurga tidak bermaksud dia maksum dalam setiap isu dan dalam setiap tajuk. Lu tunjuk gua ahli syurga yang tepat dalam setiap tajuk ketika di duni.

Azazil yang lebih mulia dari Aishah pun silap, inikan pulak just seorang pompuan. Kerana perjuangkan individu (khalifah yang kena bunuh), berjuta-juta mampos. Sohai punya 2 ekor. Bodoh piang. Ali lembab siasat pembunuhan memang salah Ali. Tapi apa kes sampai nak berperang? Bodoh.


Saya tidak peduli tentang tulisannya berkaitan Sultan yang mati (mangkat) namun saya sangat kecil hati dan terhina dengan apa yang dibuat terhadap isteri nabi. Isteri nabi adalah ibu orang beriman.... lainlah kalau dia cuba membebaskan dirinya dari iman atau langsung tak kisah soal iman...

Saya juga tak kisah sangat pasal tulisannya pasal TG Hj Hadi walau memang rasa marah di hati, namun saya sangat marah bila dia menghina pandangan Syafie dan ulama yang mengkagumi Imam syafie...

Pada gua, mazhab2 ni semua bangang nak mampos. Aku mazhab Shafie, ekau mazhab Hambali, dio mazhab Hadari. Kalau mak gua Shafie, gua kena Shafie. Kalau geografi gua Shafie, gua kena Shafie gak (Elin sorang jer Shafie Apdal). Kan ke ketetapan yang baling bongok dalam dunia.
Lu orang lebih elok la ikut ilmuan Islam lain. Tapi gua enggan. Shafie tu ingat dia sorang paling best ke apa? Takda maknanya de. Dia sendiri suruh campakkan pendapat dia ke dinding kalau jumpa dengan yang lebih elok. So, mampos la sama pemuja Shafie. Ada ke sentuh kulit isteri batal wuduk? Niamakahai punya pendapat. Dan gua dipaksa ikut sebab keturunan dan geografi? Tak dapek den do tu bhai..
Beberapa sahabat dilihat agak lunak dengan blogger ini terutama apabila dia ditangkap... Saya tidak pasti apakah sokongan itu hanya kerana dia seorang blogger seperti saya dan mereka. Menyokong beliau adalah sama dengan menyokong tulisan beliau... termasuk yang menghina isteri dan sahabat serta ulama pewaris nabi, Biarlah saya menongkah arus dalam maslah ini. ini bukan masalah peribadi... mungkin ada yang tak berani menyatakannya takut ditibai sahabat blogger lain....

Kenapa ketika beliau mencaci orang yang dikasihi nabi, kelompok yang bersimpati kepada AT atau bersikap lunak dengannya tidak bersikap begitu dengan mangsa kebiadapannya??? Bagi saya persahabatan atau persamaan sebagai seorang bolgger tidak mengizinkan saya untuk bersimpati kepadanya dengan apa yang terjadi... Betul... beliau memohon maaf dan menarik balik tulisannya yang menghina sultan yang mangkat... Bagaimana dengan hati umat Islam yang terhiris dengan penghinaannya terhadap keluarga dan sahabat Nabi. Sudahkah beliau memohon maaf dan menarik artikel seumpama ini??? Semoga beliau juga akan meminta maaf ke atas jutaan pecinta isteri dan sahabat nabi serta mereka yang mengasihi dan menyanjung imam syafie...


Apapun sebagai manusia kerdil di arena yang sama saya mengharapkan apa yang terjadi akan menjadikan beliau tahu apa erti hidup sebagai seorang muslim... biarlah beliau dengan projek langgar Hadi atau reform PAS ( beliau yang takde mengena dengan PAS nak reform PAS... peliknya ada orang PAS yang ikut...) kerana ia mungkin hasil ijtihad dangkal beliau...

Disudut politik , apa yang berlaku kepada AT mengalihkan tumpuan blogger PAS yang selama ini kurang senang dengannya. Blogger umNO sangat marah dengan beliau dengan kenyataan lunak menteri seperti Rais Yatim... apakah ini satu kaedah menjadikan AT wira dikalangan blogger PAS??? mudahnya mencipta wira... Bagi saya tulisan AT langsung tidak menguntungkan PAS...

apapun ingatan buat sahabat blogger lainnya... Jangan jadi pemburu babi yang gila babi dalam penulisan ... takut nanti... bile terkantoi... akan sawan babi....

1 ulasan:

HJ MUHD IMRAN N FAZIRA berkata...

salamun alaikum

teman pun sependapat denganmike dato'...yang heran ade blog pr yg anjo kutipan derma utk budak tu...ape ke halnye...budak tu terang2 kutuk isteri nabi dan sahabat nabi...ntoh tak reti teman...manusia le nie dah bute dah walau pun deme celik..yang baik nampak buruk dan yang buruk nampak baik...sokong pada yang benar lawan pada yang salah...salah tetap salah

sekian yeop