Selasa, 26 Januari 2010

KRISIS PERAK... BELAJARLAH WAHAI BANGSAKU

Tiada apa yang menjadi perhatian peminat politik jua undang undang selain tarikh 9 Februari. Menanti keputusan mahkamah dan kesan keputusan serta apa yang terjadi dari keputusan penghakiman itu sangat penting . Sangat penting buat rakyat Perak menentukan hala tuju negeri selepas ini.

Apa yang perlu dipelajari ialah... tindakan merampas kuasa kerajaan pilihan rakyat bukan hanya tindakan politik dan hanya memberi kesan kepada politik. Dalam kes hari ini, ia turut membabitkan implikasi undang undang , kesan ekonomi dan masalah lain yang timbul termasuk terheretnya institusi diraja yang merupakan institusi mulia bagi rakyat negara ini.

DS Najib yang menjadi pemain utama dalam kemelut ini wajar dipertanggungjawabkan sepenuhnya. Malangnya beliau seakan lepas tangan dan buat tak peduli dengan musibah angkaranya terhadap kehancuran seluruh negeri Perak. Rakyat sewajarnya menilai apa yang dilakukan oleh Najib dan sewajarnya menunjukkan sikap menentang apa sahaja yang menongkah pilihan rakyat.

Kudeta yang dijadikan alas kaki Najib pula mesti diajar kerana menyokong dan mendokong kekalutan di Perak yang telah menjangkau usia setahun. Perak menjadi tumpuan bukan kerana kehebatannya namun kerana kemelut angkara kerakusan kuasa politik oleh pemimpin umNO.

Sepanjang setahun memerintah Perak secara haram, ternyata apa yang ditentang oleh umNO terutama kononnya untuk membela melayu adalah palsu semata mata. Ternyata kini tindakan Zamry dan Kudetanya membela bukan melayu jauh lebih bersungguh dari apa yang dilakukan DS NIzar. Namun lebih malang, kerajaan Kudeta langsung tidak mempedulikan nasib umat melayu keran meyakini undi melayu takkan berubah...

Terbaru SJK dapat peruntukan sejuta...SK dapat apa???? SAR lagi tak dapat ape... awat tak riuh plak????.. Namun apa yang terjadi tentunya sedikit menyedarkan melayu Perak khususnya... umNO bukan pejuang melayu... mereka hanya berjuang dengan menggunakan melayu....

Tiada ulasan: