Jumaat, 8 Januari 2010

TAHUN DUA CURI KOMPUTER SEKOLAH.


Mungkin sukar dipercaya. Tapi kena percaya. Bukan kerana ia benar atau salah . tetapi cerita ini diceritakan kepada saya oleh seorang guru disiplin di sekolah sekitar Ipoh. Cerita pulak masa baru keluar masjid selepas solat jumaat. Tak percaya...... ceritanya...

Di sekolah tempat dia mengajar dan menjadi guru disiplin ...komputer sekolah dah hilang... " siapa curi??" saya bertanya "seorang budak tahun dua"katanya bersungguh. Saya tanya " Laptop ke?"... "Bukan..komputer" jawabnya bersungguh. "di mana?"saya mahukan kepastian... "di makmal" jawapan yang membuat kepala saya ligat berpusing... mustahil..... tapi itulah yang diceritakan..

"Tak kunci ke makmal tu?" Saya menambahkan kehairanan dan cuba mewujudkan rasional. "Kunci!..." katanya ... lagi berat...

Melihatkan saya semakin bingung, beliau ketawa... " macam tu la enjin kapal terbang yang hilang" katanya meleraikan kebingungan saya.... nasib baik baru keluar masjd...kalau bukan baru keluar masjid tentu saya akan ketawa pecah perut..kena ranjo(istilah wak banjari)......

2 ulasan:

alhusseyn berkata...

Budak Melayu kan? kan? Itu lah bakal nak jadi menteri Umno!

Greenboy berkata...

anta lagi pening kalau ana katakan, budak tu disamble komputer tu, dia bukak satu-satu, leraikan semua motherboard, hdisk, ram processor, Casing mcmana ? bg budak yg hebat casing x perlu, monitor? dia x angkat sekali, sebab biasanya pengelaman kerja kat sekolah monitor dioran x pikir sgt, so tinggal dulu esok, baru bawak kuar... pergh budak skrg.. hebat dan najib kata tahun 2010 ialah tahun innovatif... ini antaranya