Selasa, 8 Jun 2010

MUKTAMAR PAS- MANTAPKAN STRATEGI BUKAN CERITAKAN GANGGUAN MIMPI



Muktamar PAS semakin hampir. Malam esok ketiga tiga Sayap parti akan memulakan perasmian muktamar. Muktamar tahun ini adalah muktamar tanpa pemilihan yang mungkin kurang menarik. Bagi Perwakilan PAS, usaha memperkukuhkan parti adalah matlamat utama. Berbeza dengan umNo yang mungkin melihat tahun pemilihan sebagai tahun "durian runtuh ".

Muktamar tahun ini dilihat tetap menarik perhatian umum kerana ia merupakan tempoh muhasabah dalam meletakkan PAS di persada politik yang semakin mencabar. Penubuhan Dewan Himpunan adalah merupakan perkara penting untuk diperbahaskan kerana ia perkara baru yang melibatkan masa depan PAS terutama di kalangan orang bukan Islam. Sepatutnya perbahasan banyak menumpukan isu tersebut kerana isu itu adalah perkara besar terutama pemahaman masyarakat terutama ahli PAS sendiri terhadap kedudukan dan peranan Dewan tersebut.

Riak awal di media telah dilihat cuba mengalihkan kecenderungan perwakilan muktamar kepada beberapa perkara yang sepatutnya telah selesai terutama membabitkan masalah kepimpinan. Isu kerajaan perpaduan yang pernah menganggu ketenangan PAS tetap cuba dibangkitkan semula. Begitu juga berkaitan keberkesanan kepimpinan PAS. Tidak dinafikan ianya sebahagian dari muhasabah namun perkara itu telah diselesaikan dan membangkitkannya hanya menambah luka lama . Sengketa yang wujud kerana salah faham dari kejayaan permainan musuh mewujudkan persepsi .

Perwakilan perlu bijak dalam menilai mana luka lama yang telah sembuh yang tak perlu dikorek semula dengan pelan perjalanan yang telah dilakar yang memerlukan penghadaman untuk memantapkannya. Jika perbahasan hanya berkisar sejarah luka atas nama pengajaran kononnya sebagaimana usaha sesetengah blogger , ia adalah kerja sia sia. Mukatamar tempat memperkasakan strategi dan bukan tempat menceritakan segala gangguan dalam mimpi tidur semalam.

PAS telah berjaya menempatkan parti nya di persada paling dikagumi dengan kepimpinan yang ada. Di saat rakannya sedang menghadapi kemelut pengkhianatan dari sebahagian ahlinya, PAS terus memperkukuhkan kedudukan dengan penubuhan dewan himpunan. Di saat umNO sedang menghadapi kemelut halatuju dan dasar, PAS terus mempertahankan dasar dalam gelombang tuntutan semasa walau wujud sedikit gelombang dikalangan dalaman yang cuba meliberalkan PAS. Istiqamah kepimpinan masih mampu memperkukuhkan aqidah perjuangan yang telah dan akan terus memperkukuhkan PAS di persada politik negara.

Apa yang penting , perwakilan diharapkan dapat membawa aspirasi perjuangan PAS dengan pendekatan semasa tanpa menjejaskan dasar. Jangan sesekali terpengaruh dengan usaha mengalihkan arus perbahasan kepada perkara yang tidak bermanafaat. Kecemburuan musuh sememangnya mengharapkan ada buah keras yang boleh dijadikan peluru untuk membunuh PAS paling kurang untuk tempoh menjelangnya muktamar akan datang...... sini dan sini dan juge sini

Tiada ulasan: