Jumaat, 31 Disember 2010

MENGERUHKAN KEMBALI MUARA...

Tengah kalut kalut isu PKR tetiba meletup pulak pasal PAS. PAS yang damai dan tenang tetiba dikocakkan oleh pemimpin lama. Walaupun nama YB Fatah ni tak seharum mana sewaktu duduk dalam pimpinan pemuda Pusat tetapi beliau masih ada peranan di Kelantan. Samada peranan itu berkesan atau ketinggalan zaman... beliau tetap diberi peranan.

Di saat semua parti termasuk kompenan BN yang mendakwa stabil menangguhkan pemilihan parti masing masing, PAS memilih untuk terus melaksanakannya. Memang di akui ahli PAS adalah ahli yang istiqamah dan tahan diuji. Buktinya pemilihan dua tahun lalu yang menyaksikan bibit pertembungan agak keras di dalm PAS... akhirnya "ribut di cangkir" atau " keruh di muara" itu tenang semula. Itulah hasil tarbiah yang dimiliki ahli PAS. Yang rakus mengejar kuasa... yang ghairah menabur fitnah... tersingkir jua...

Isu UG yang disalah erti dari konsep asalnya menggabungkan seluruh parti di Malaysia bertukar menjadi penggabungan PAS dan umNO yang dijadikan alat senjata menyerang pimpinan tertentu. Isu itu kini dimainkan semula... Sinonimnya ia berulang di saat pemilihan parti. Tentu motifnya jelas diketahui.

Apa yang jelas modus operandinya telah berubah. Dimulakan dengan gaya akademik...membina karektor bakal calon yang akan ditonjolkan... di pihak yang lain ada yang menyerang dari belakang. kumpulan 13 adalah balaci kumpulan ini. Apa janji yang diperolehi tak pasti. Yang pastinya wartawan harakah kekal walau banyak masalah membawa idea dan prinsip serta akhlak jamaah.

Isu ini bermula dengan pendedahan YB Fatah dari Kelantan melalui FB. Ketua Penerangan PAS menyambut dengan meminta pendetilan. Blog blog yang kecewa suatu ketika dulu kerana gagal menjulang pimpinan mereka dalam pemilihan mandapat buah tanggung yang mungkin jua satu perancangan . Ia nampak lebih tersusun dan terancang dari kaedah terdesak dulunya.

Dengan mengulang isu lama... mengoyak luka yang nampak masih ada darahnya... jarum itu disuntik dengan lebih berhati hati.... agar tak terkena tulang yang boleh mematahkan jarum tumpul itu...

Cerita cerita telinga yang disebarkan ia dilakukan atas inisiatif pemimpin tertinggi negara yang dihormati. Apa butiran pertemuan tak dinyatakan...tetapi yang disebut kononnya UG. Beberapa persoalan timbul yang tidak sepatutnya menjadikan isu ini terus bersifat hukuman.

1. Apakah ia memang berlaku sebagaimana di sebutkan? Jika berlaku apa motif pertemuan. penjelasan detil sangat diperlukan... alasan belum masanya jelas mempunyai motif yang sangat tidak bersesuaian dengan akhlak islam... apatah lagi hujah "test market"... nampak sangat macam isi perut umNO

2. Jika jelas motif pertemuan kononnya menyatukan PAS dengan umNO, apakah ada persetujuan? sebagaimana ditegaskan PAS tetap komited dengan PR namun penegasan muktamar juga menjelaskan PAS boleh dan akan terus berjumpa dengan sesiapa sahaja demi kepentingan perjuangan PAS yang melampaui sempadan.

3.Hujah menyatakan sebarang pertemuan dengan umNO menimbulkan fitnah dan kekalutan...siapa yang menyebabkan kekalutan dan menyebarkan fitnah?

Paling menarik isu itu tercetus sewaktu Presiden dan timbalan Presdiden berada di luar negara. Presiden berada di luar negara sejak 20 Dis dan hanya akan pulang sehari dua ini. Timbalan juga berada di luar negara. Jika kita masih ingat, isu sama yang berlaku dua tahun dulu juga sewaktu Presiden berada di luar negara.

Nampaknya kali ini isu itu berjalan dengan lunak dan tidak tergesa gesa. Pemimpin yang dulunya ghairah menyerang dengan isu ini terlebih dahulu di watakkan dengan watak komited dan bersifat berkecuali menentang pimpinan. Watak yang lebih menyejukkan di mata pendokong PAS. Pendokong PAS terbukti menolak pemimpin biadab dan tidak berakhlak apatah lagi berkempen memburukkan calon lain dalam pemilihan.

Saya rasa masih terlalu awal untuk pergi jauh dalam isu ini. Ia baru bersifat lontar batu sembunyi tangan... maka biarlah kita melihat sejauh mana batu itu mampu sampai atau setakat mana membahayakan. Tak perlu buang masa terlalu banyak. Namun satu perkara harus diingat.. ia meresahkan ketenangan jamaah..... isu yang timbul juga seakan mengalihkan senjata musuh yang selama ini dihalakan ke arah lain kepada kita. Mungkin ini yang dikatakan semangat Pakatan Rakyat... ada yang rela menjadikan tubuh sendiri diratah musuh... agar sahabat dapat bernafas tenang... atau sememangnya ada anasir perosak jamaah... jika benar...kudis itu wajib dibuang...!!

1 ulasan:

HHRS 2.0 berkata...

MOHON SHARE LINK TUAN...