Selasa, 17 Januari 2012

APA SELEPAS INI?


Tahun 2012 menyaksikan umNO BN berkerja keras. Najib dan Timbalannya mula round Malaysia. Dengan berbagai nama dan program, ia menjelajah Negara. Program jelajah Negara ini walaupun secara jelas menggunakan jentera kerajaan namun ia adalah kempen BN. Mungkin undang undang Negara membenaarkan kerana Parlimen belum dibubarkan.

Ini keistimewaan sebuah kerajaan di Malaysia. Mereka boleh menjampi serapah seluruh Negara dengan sihir pembangunan dan fitnah, kemudian menyumbat penyokong dan rakyat dengan sogokan wang. Setelah segalanya berjalan lancer, secara tiba tiba mereka boleh mengajak musuh politik berlawan di padang dan gelanggang mereka. Tarikh adalah rahsia ajaib dan mandatory seorang Perdana Menteri atau isterinya.

Road Show PM dan Timbalannya kali ini mungkin roadshow pusingan akhir. Ia seperti dijangka kerana melihat kepada jangka hayat kewangan dan kemampuan BN. Mereka tidak mampu bertahan lama lagi. Dalam beberapa isu BN dilihat sedikit mengendur. Penghakiman DSAI yang dilihat tidak menyebelahi BN adalah satu bentuk ujikaji terhadap popularity Najib di luar Negara. Ia perlu untuk mengurangkan tekanan luar terhadap BN dalam PRU 13.

Keputusan mahkamah membebaskan DSAI sedikit sebanyak mengelakkan gelombang kebangkitan rakyat seperti 1999. Orang melayu yang menjadi kekuatan BN hari ini adalah masyarakat yang mudah disentuh dengan sentiment. Gambar lebam DSAI dan kemudiannya gambar TG Nik Aziz menangis dalam munajat dilihat member impak besar kepada keputusan pilihan rakyat.

PRU 13 juga akan ditentukan dengan sentiment. Sentimen komunis, surau dan murtad serta kaum dilihat sangat berbekas dalam PRU kali ini. Bajet yang akan menyaksikan hasilnya terhadap rakyat pada tahun ini juga mungkin di harap BN sebagai senergy tambahan.

Dijangkakan BN juga akan menggunakan beberapa isu yang mungkin akan mengheret pemimpin PR dengan isu penyalahgunaan kuasa. Di Perak, Nga Kor Meng adalah testimony awal setelah beliau di gambarkan sebagai anti melayu dan pengarah sebenar kerajaan PR Perak yang tak cukup usia setahun. Kemungkinan banyak lagi isu penyelewengan dan salahguna kuasa akan dicipta BN terutama di Perak dan Selangor. Isu teknikal dijangka akan menjadi modal BN.

Berbekalkan kuasa pendakwaan yang dimiliki BN, mereka mampu mengheret isu ini melepasi tempoh PRU 13 untuk mendapatkan kemenangan. Penguasaan media adalah senjata utama propaganda BN. Kejayaan memanipulasi media seperti kes Tg Razali memakai tengkolok mungkin boleh digunakan sekali lagi. Walaupun iklim penggunaan media telah berubah melalui media internet, namun masyarakat melayu kampong dan generasi tua dilihat masih boleh dikuasai.

Tindakan pantas kerajaaan Pulai Pinang mengistiharkan harta exco sangat meresahkan BN. Tindakan itu dilihat sebagai membunuh rancangan BN . Ia juga dilihat mencabar BN dalam isu penyalahgunaan kuasa. Jika tindakan ini dilakukan oleh semua kerajaan PR, ia boleh membantutkan perancangan jahat BN untuk menggunakan pendakwaan di mahkamah atau siasatan SPRM sebagai isu.

Keputusan mahkamah terhadap Khir Toyo dan DSAI mungkin digunakan untuk meyakinkan rakyat kebebasan mahkamah. Ia akan dimanipulasikan secara agresif untuk meyakinkan rakyat terhadap ketelusan mahkamah. Dengan itu sebarang pendakwaan menjelang PRU 13 adalah dianggap sebagai ketelusan.

Tiada ulasan: