Ahad, 1 Januari 2012

PELAJAR BUKAN LEMBU ...

Tragedi UPSI sangat mengejutkan.  Tirai 2011 menyaksikan sejarah hitam negara mengakhiri ceritanya. Paling memilukan ia dilakukan terhadap pelajar. Generasi pewaris negara. Bakal pemimpin dan penentu halatuju negara. Mereka generasi bijak dan bukan mat rempit atau penagih dadah!

Tangkapan 20 pelajar yang menyertai demonstrasi di hadapan UPSI sangat memalukan. Demonstrasi menuntut agar kebebasan akademik dikembalikan! Mereka dilayan seperti penjenayah malah mat Itam yang merempat di negara kita pun tidak diperlakukan sebegitu. Kecederaan serius hingga patah tulang pipi seperti dilaporkan sangat tidak boleh diterima.

Sebelum itu satu demonstrasi yang hampir serupa dilakukan oleh pencacai umNO di tempat yang sama. Mereka bebas berkumpul memaki hamun pelajar! Latar belakang mereka mereka boleh dijangka walaupun mendakwa mereka adalah orang berpendidikan. Orang berpendidikan takkan maki hamun pelajar macam tu...apatah lagi yang mendakwa berpendidikan tu orang tua..

Kebangkitan mahasiswa sangat menggerunkan pemerintah zalim. Negara kita masih tidak melupakan demonstrasi Baling lantaran membela rakyat miskin. Ia sejarah kebangkitan pelajar yang terus terpahat dalam sejarah gemilang mahasiswa. Balasannya.... AUKU diperkenalkan sebagai mengekang kebebasan intelek mahasiswa.

Dunia masih tidak melupakan kebangkitan pelajar China di Medan Tienanmenh sekitar tahun 90an. Medan itu menayksikan kerajaan Komunis China membunuh pelajarnya sendiri. Hasilnya ia mengundang kebangkitan rakyat dan kkerajaan China terpaksa akur dengan perubahan yang dituntut.

Nampaknya kerajaan malaysia tidak belajar dari peristiwa itu. Ia juga seakan lupa kepada kebangkitan yang merobohkan kekuasaan diktator di negara arab. Tindakan ganas pasukan keselamatan yang diarahkan kerajaan rupanya menjadi "back fire" kepada kerajaan. Diktator zalim runtuh dan dihina

Kita menanti perkembangan ini dengan teliti. Seluruh rakyat melihat dan pastinya mereka tidak akan membiarkan generasi pelapis kepimpinan ini diperlakukan seperti budak dadah. Mereka generasi intelek. Walaupun kerajaan cuba menutup apa yang berlaku dengan media yang dikuasai, namun media baru telah terbukti menjadi pemangkitan kebangkitan rakyat mengajar pemerintah zalim. Mesir adalah contoh terbaik kejayaan media baru menggerak kebangkitan rakyat.

Siapa pun yang melakukan dan siapapun yang diperlakukan, rakyat yang berakal dan beradab pasti tidak dapat menerima tindakan tidak bertamaadun ini  MELAINKAN  LEMBU yang dipelihara di kondominium hasil duit haram!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

memang bukan lembu tapi b**i kan kan kan...