Isnin, 2 Januari 2012

DAH LA JAHAT...MENIPU PULAK......


Tindakan Polis yang meminta pelajar yang cedera parah dibelasah Polis awal pagi semalam  mengaku terjatuh adalah tindakan bacul dan tidak bertanggungjawab.

Mereka meminta pelajar terbabit berbohong semata-mata mahu menutup kezaliman dan kekerasan terlampau yang dilakukan pihak Polis. Mengapa sampai begitu sekali Polis Malaysia bertindak kepada rakyat.

Sudahlah mereka membantai dan memukul pelajar tanpa belas kasihan, selepas itu mereka hendak berlepas tangan dan meminta pelajar mengaku bahawa mereka terjatuh. Ternyata Polis langsung tidak sedar bahawa sekarang ini zaman IT kamera ada di mana-mana, gambar boleh diambil bila-bila masa dengan telefon bimbit dan sebagainya. Mengapa begitu dungu dan bodoh mereka ini sehingga tidak tahu apa tindakan yang sewajarnya dilakukan.

Sebagai sebuah pasukan yang ada integriti sepatutnya Polis bukan menyuruh pelajar berbohong sebaliknya mereka mesti menceritakan perkara sebenar. Jika mereka bersalah mereka mesti memohon maaf dan membayar gantirugi bukannya mengajar pelajar berbohong. Inilah standard Polis yang dilatih oleh BN. Pemimpin berbohong, zalim, rakus dan tiada integriti pegawai kerajaan dan rakyat ikut sama.

Semalam Malaysiakini melaporkan bahawa Presiden Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (Bebas) Safwan Anang yang cedera teruk berkata dia diminta menandatangani satu dokumen selepas Jurugambar Polis mengambil gambarnya di hospital.

Safwan cedera teruk dibelasah sehingga dikatakan patah tulang rusuk. Beberapa pelajar lain juga bermandi darah dibelasah tanpa peri kemanusiaan.




Polis menafikan dakwaan anggotanya menggunakan kekerasan ketika menyuraikan perhimpunan haram anjuran kumpulan penuntut Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) selepas sambutan Ambang Tahun Baru di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) awal pagi semalam.

Ketua Polis Perak Datuk Mohd Shukri Dahlan berkata dakwaan yang tersebar di beberapa blog mengenai kecederaan dua anggota SMM akibat dipukul Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) adalah tidak benar dan merupakan fitnah.

"Semasa perhimpunan itu, tiada anggota FRU dipanggil bertugas... hanya anggota dari Ibu Pejabat Polis (IPD) Daerah Tanjung Malim sahaja, dan ternyata blog berkenaan cuba membuat fitnah.
"Malah semasa menyuraikan perhimpunan haram itu, anggota kami tidak menggunakan sebarang kekerasan malah bertindak dengan sangat berhemah," katanya pada sidang akhbar di Tanjung Malim semalam.

Beliau berkata kecederaan anggota kumpulan mahasiswa itu adalah disebabkan rempuhan yang mereka lakukan sendiri, dan bukan dipukul polis seperti didakwa.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

PDRM akan berubah jika kerajaan ikut berubah,wahai raayat malaysia, sudah sampai masa nya raayat mesti membuat perubahan untuk mendapat pembelaan dan keselamatan terjaga.

manjung berkata...

saja je tu tunjuk kain yang kononnya darah tapi kain letak pewarna merah...bangang 3x...mahasewel mahasewel mahasewel...huhuhu