Rabu, 26 November 2008

BOLASEPAK PERAK


Musim bolasepak Malaysia bakal bermula lagi. Perak antara negeri yang agak lewat membentuk pasukan. Semuanya gara gara mainan politik BN. Sukar bagi mereka melepaskan PFA. Semua mengakui dan menyedari betapa pengaruh bolasepak dalam politik masyarakat dan betapa pengaruh politik dalam masyarakat Malaysia kini.

Khairy Jamaludin antara orang yang meyedari pentingnya bolasepak. Bermula dengan Myteam, kini Khairy berada di jalan puncak FAM. Paling tidak Khairy mempunyai tempat untuk berdamping dengan anak muda.

Sejarah bolasepak Perak seperti Yoyo. Saya hanya mengenal Bolasepak Perak awal 90an. Ketika itu M Karathu adalah jurulatihnya. Masih semi Pro. Antara nama besar bolasepak Perak ketika itu iala Azizul Abu Hanifah arkitek kebangsaan selain pemain import Aung ning dan Kwi Lin dari Burma dan seorang pertahanan dari Korea Selatan.

Kebetulan pengurusan baru PFA di bawah pimpinan Datuk Seri Ir Nizar Jamaludin memilih Karathu mengemudi pasukan Perak. Difahamkan antara punca Karathu meninggalkan Perak suatu ketika dulu ialah rasuah dan campurtangan Raja Ahmad sebagi Pengurus pasukan. Karier Azizul juga musnah lantaran Rasuah. Malah penyakit rasuah bolasepak adalah antara isu yang menenggelamkan pasukan negara. Beberapa bulan sebelum berakhir piala Malaysia, isu rasuah bolasepak kembali menghantui negara. Ianya belum berakhir.. Namun apalah peliknya... Bolasepak dikendalikan oleh pemimpin UMNO yang memang bagai isi dan kuku dengan rasuah... buktinya... pemilihan UMNO sendiri.. Diakui oleh TPM betapa rasuah (politik wang) dalam UMNO sukar dibenteras.

Pengurusan baru bolasepak Perak memberi harapan buat warga Perak. Keyakinan terhadap kepimpinan Datuk Seri MB sangat tinggi.Perak memang tidak pernah tandus pemain Profesional. Banyak nama besar telah dilahirkan sejak dulu hingga kini. Namun yang peliknya di saat harapan terhadap tahap pemain yang begitu tinggi,pasukan Perak kalah... tentu ada yang tak kena... dan bisik bisik disekeliling pemain ianya berpunca dari rasuah, buka diatur pemain tetapi pengurusan. Jika benar ianya satu PENGKHIANATAN terhadap Penyokong Perak.

Kita nantikan pengurusan baru. Dengan pemain baru, pengurus baru dan serba serbi baru termasuk harapan dari rakyat juga baru.Moga langkah Perak lebih bergaya musim ini dengan KERAJAAN PAKATAN RAKYAT yang jua masih baru!

Tiada ulasan: