Selasa, 11 November 2008

MENGAPA SOMBONG???

'Aku tau la... Aku lebih dulu makan garam dari hang'. Sesuatu yang biasa kita dengar dalam masyarakat.Ia antara tanda kesombongan diri...Mengapa kita sombong?? kerana merasa diri lebih dari orang lain. Tidak pernah bermuhasabah diri....

Kisah Iblis yang enggan sujud hormat kepada Adam memang diketahui umum kerana kesombongannya. Dia merasa lebih baik kerana di cipta dari api sedangkan Adam dari tanah.Dia barangkali terlupa dalam kebanyakan hal.... tanah mampu memadamkan api. Tanah lebih keras dari api... dan tanah yang dibakar api lebih keras dari sebelumnya.



Dalam suatu kisah, seorang panglima perang kepada Hajjaj bin Yusof, Muhallab bin Abi Safrah....berjalan dengan kesombongan dan kemegahannya...tiba tiba ditegur oleh seorang Tabiin bernama Mutharrif" Wahai hamba Allah sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang berjalan dalam keadaan sombong". Muhallab yang menjawab" Kamu kenal kah siapa aku??." Mutaharrif dengan spontan menjawab " Aku kenal kamu seorang yang berasal dari benda yang hina(air mani), membawa benda yang hina( najis) dan akan kembali ke tempat yang hina(tanah). Muhallab yang mendengar jawapan itu terus terdiam.

Sufyan Astsauri pernah berkata " bagaimana seorang boleh sombong sedangkan dia keluar dari lubang kencing ( kemaluan ayahnya dan kemaluan ibunya) sebanyak dua kali? Andai kita sedar siapa kita, wajarkah kita merasa sombong?? Apalah yang ada pada diri kita. Andai kita miliki sesuatu yang lebih dari orang lain tentu ada yang lebih dari kita dan pastinya.... Allah lebih dari segalanya...

Rabiatul Adawiah pernah diajak oleh Hassan Basri bersolat di atas air... Rabiah menolak, kemudian dia mengajak Hasab Basri solat di atas angin... Hasan basri serba salah kerana dia tak mampu melakukannya... melihatkan keadaan Hasan Basri, Rabiah lantas berkata. " Apalah yang kamu hairankan? terapung di atas air yang engkau lakukan itu mampu dilakukan oleh seekor ikan sedangkan apa yang aku lakukan ini mampu dilakukan oleh seekor burung.

Tiada ulasan: