Ahad, 9 November 2008

PENTOMEN ALAM BARZAKH

Berita TV3 menyiarkan bantahan seorang ibu berkenaan tayangan video Alam barzakh yang ditontonkan kepada murid sekolah rendah ketika mengikuti program Bestari Solat. Menurut ibu tersebut kononnya tayangan itu menganggu emosi anak di bawah usia 18 tahun,. Dimaklumkan bahawa beliau telah membuat laporan polis terhadap guru agama sekolah rendah Damansara. Ia seorang yang berstatus Dr. saya tak pasti doktor falsafah atau doktor perubatan. Ia ditemani oleh suaminya seorang lelaki inggeris muallaf barangkali. Melihat kepada cara bertudung si ibu pastinya ia bukan seorang yang baik amalan Islamnya.

Berita hari ini pula menyiarkan bantahan sebahagian ibu bapa dan juga guru terhadap pandangan ibu tersebut. Masing masing mempinyai hujah dan alasan tersendiri. Bagi saya alasan dan hujjah masing masing sememangnya dipengaruhi latar belakang khususnya amalan dan pegangan agama.

Saya memiliki salinan video tersebut. Kadang kadang saya menggunakannya ketika memgisi slot kepada remaja khususnya golongan yang bermasalah. Secara jujur, sememangnya pentomen tersebut memberi kesan kepada emosi penontonnya. Malah memang itulah tujuan ia dipersembahkan. Adalah sesuatu yang gagal jika seseuatu persembahan tidak menyentuh emosi penontonnya. Filem Indonesia yang mendapat sambutan ratusan siri seperti Bawang putih Bawang Merah yang kini diulang siarannya adalah kerana ianya menyentuh emosi walaupun rancangan tersebut banyak yang tak masuk akal dan bagi saya yang sesekali mengikutinya merasakan tak ada langsung pengajarannya.

Filem Hindustan dulunya mendapat sambutan kerana berjaya mengkesankan menontonnya. Apakah wajar sebuah pentomen yang sememangnya dibuat untuk menyedarkan serta menginsafkan tidak menyentuh emosi penonton. Barangkali masyarakat kita lebih suka sentuhan emosi khayalan berseronok atau mengalirkan air mata tentang kecewa percintaan sahaja? Bagaimana pula dengan cerita seram dan tahyul yang kini membanjiri industri filem Malaysia. Tidak menganggu emosi Penonton? Kisah Filem Harum Sundal Malam, Hantu Kg Pisang, Kekasih ku seru dan banyak lagi??? Ditayangkan tanpa pengawasan kadangkala. Pentomen Alam barzakh ditayangkan dengan pantauan guru agama!!!

Apakah pengharaman lagu selimut putih suatu ketika dulu akan berulang?? Tidakkah anak menjadi takut meninggalkan solat kerana azab kubur itu sesuatu yang baik??? Atau ada ibu bapa yang ditegur oleh anak kerana tak solat dan menutup aurat rasa tercabar. Penyelesaiannya meminta tayangan itu dihentikan. Apapun kita menanti reaksi dari kementerian Pelajaran. Apakah tekanan golongan Sebegini akan diberikan perhataian?? Entahlah...kuasa guru mendidik dengan hukuman telah dihalang...kini Psikologi tentang janji azab bagi yang derhaka pula dipersoalkan... Kita menanti apakah bentuk generasi kelahiran Kementerian Pelajaran hari ini setelah di ubah dari Kementerian Pendidikan.... Apapun..keputusan yang akan diambil akan menggambarkan sebahagian dari sifat sebenar pemimpin dan masyarakat kita...Tunggulah....

Tiada ulasan: