Rabu, 21 Januari 2009

SERBAN DAN LEBAI?

Akbar hari ini melaporkan seorang pelajar pondok dijatuhkan hukuman penjara dua hari atau RM 90 kerana tidak memakai topi keledar. Pelajar pondok itu memilih untuk dipenjarakan. Hukuman dijatuhkan berdasarkan istilah LEBAI yang tak dapat dibuktikan oleh peguambela. Mengikut undang undang, Lebai atau sigh dibenarkan memakai serban!


Saya tidak memilih untuk membicarakan soal serban itu sunnah atau tidak. Yang pasti pakaian tersebut adalah lambang akhlak bagi pemakai muslim. Hakim yang menjatuhkan hukuman adalah muslim dan polis yang menyaman juga adalah muslim. Kita tidak pasti mengapakan pemakaian serban menjadi isu dalam masyarakat negara Islam Had hari. Dulu ada pelajar di buang sekolah lantaran berserban ke sekolah.

Saya belum mendengar ada penunggang motorsikal yang berpakaian seksi di saman . Ini lebih membahayakan bukan sahaja kepada dirinya kerana terdedah kepada kecederaan jika terjatuh tetapi juga pemandu lain yang barangkali nakal matanya. Kemalangan boleh terjadi.

Saya juga belum mendengar tentang pelajar yang dibuang sekolah kerana memakai pakain jarang atau singkat atau kakitangan yang diambil tindakan kerana berpakaian menjolok mata termasuk guru di sekolah.

Fenomena ini nampak kecil tetapi ianya jalan mencabar beberapa hak asasi sebagai muslim. Mungkin ada yang berhujjah bahawa tak perlu pertahankan serban kerana bukan sunnah, namun saya tak pasti apakah golongan ini beranggapan serban itu baik atau tidak. Jika hujjahnya hanya kerana tak sunnah dan ada kelonggaran untuk tidak dipertahankan, soanya bagaimana dengan singh. Ini soal Double standart, bukan sunnah atau tidak.

Keluasan menilai erti LEBAI adalah kelonggaran buat hakim dan polis yang boleh menafsirkan bagi melepaskan atau membenarkan pemakaian tersebut. Setuju atau tidak...berserban tetap baik dan mungkin lebih selamat. Apa yang dikhuatiri, ia menjadi budaya untuk menakutkan pemakai serban bermotorsikal atau ianya akan menjadikan serban hanya hak Eksulif bagi singh! entahlah had hari, had masa dan macam macam had lagi...cuma takut pada melaksanakan Had Allah sahaja!

Tiada ulasan: