Jumaat, 25 September 2009

BERHUJJAH DARI SUMBERNYA.... BUKAN DIKUTIP DARI MEDIA DAN ORANG KETIGA

Isu SELCAT di Selangor menjadi satu lagi isu yang dugunakan oleh umNO. Ianya di hangatkan oleh pelbagai dalaman dan luaran. saya cuba sedaya mungkin mencari punca. Keruh air di muara kerana hulunya... jika tidak di caripuncanya, ia akan semakin keruh... jika ada racun disiram di tengahnya, jangan pula punca air disalahkan.... berilah keadilan kepada semua...

Kaedah hukum mengajar...orang dituduh mesti diberi peluang membela diri..jangan ISA kan....

KENYATAAN MEDIA
DATO’ DR HASAN MOHAMED ALI
EXCO KERAJAAN NEGERI SELANGOR/ PESURUHJAYA PAS SELANGOR

Sekali lagi saya ingin menegaskan bahawa selaku ahli EXCO kerajaan negeri Selangor serta Pesuruhjaya PAS Negeri, saya menyokong penuh obejektif dan falsafah penubuhan SELCAT. Walaubagaimanapun ekoran siasatan awam yang dilakukan baru-baru ini khasnya yang melibatkan pegawai-pegawai kanan kerajaan negeri ternyata SELCAT perlu mengkaji semula prosedur serta teknik penyiasatan yang dilakukan.

Sesi penyiasatan yang menggunakan kaedah menghina serta menjatuhkan maruah disamping lahirnya unsur tekanan sehingga mencetuskan ketegangan jelas tidak mencerminkan objektif dan falsafah penubuhan SELCAT. Akibat kaedah ini maruah dan harga diri para pegawai kanan kerajaan telah teruk tercalar dan moral mereka menurun.

Sepatutnya siasatan SELCAT yang berkisar sekitar perbelanjaan peruntukkan ADUN-ADUN BN dalam kerajaan dahulu tidak sekadar memanggil pegawai-pegawai daerah untuk memberikan keterangan tetapi juga memanggil ADUN-ADUN yang berkenaan. Dengan cara ini SELCAT akan memperolehi maklumat yang seimbang tanpa menyalahkan satu pihak semata-mata.

Oleh itu dalam hal ini, saya ingin mencadangkan agar segera diadakan petemuan antara Menteri Besar dan ahli-ahli EXCO dengan SELCAT bagi membincangkan segala pandangan, hujah dan dakwaan terhadap para pegawai kanan kerajaan negeri yang telah dipanggil SELCAT. Selepas itu perlu disusuli dengan rundingan tiga penjuru antara Menteri Besar dan ahli-ahli EXCO serta SELCAT dan pegawai-pegawai kanan kerajaan yang terbabit demi menjernihkan suasana.

Sesungguhnya pentadbiran negeri tidak mampu berfungsi dengan baik seandainya tidak wujud suasana harmoni antara ketiga-tiga pihak ini.

Sesuai dengan semangat Hari Raya Idul Fitri saya merasakan sangat molek diadakan satu majlis ramah mesra dalam susana yang informal untuk membolehkan ketiga-tiga pihak ini berinteraksi dan berkomunikasi dalam susana kesetiakawanan dan mahabah.

Saya juga ingin menegaskan bahawa saya tidak sekali-kali berniat untuk menjejaskan pentadbiran kerajann negeri, sebaliknya pandangan yang diberikan adalah demi memperbaiki dan mengukuhkan pentadbiran kerajaan negeri bagi menjamin kerjasama erat diantara penggubal dasar dan pihak yg melaksanakannya. Saya yakin dengan pandangan jujur dan ikhlas yang diberikan ini, insyallah kerajaan Pakatan Rakyat pimpinan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim, akan menjadi bertambah kukuh dan dihormati rakyat.

Sehubungan dengan itu saya juga ingin menjelaskan bahawa saya tidak pernah mencadangkan agar keanggotaan SELCAT dirombak dan dilantik dari kalangan bekas-bekas hakim, penjawat awam dan individu yang berpengaruh sebagaimana yang dilaporkan. Sebaliknya apa yang saya cadangkan adalah supaya keanggotaannya dipilih dari kalangan ahli-ahli dewan negeri Selangor yang berwibawa, dan memiliki kepakaran dan kebijaksanaan setaraf dengan keanggotaan Surhanjaya Di Raja, demi memilhara kehormatan institusi SELCAT itu sendiri.


23 Sept, 2009

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Penjelasan Dr Hassan Ali telah nyata bahawa beliau punya wibawa dan bertanggungjawab. ada 2 isu yg perlu dilihat.
1. mengapa sebahagian manusia yg datang dari PAS dan DAP menjadi beruk ( pinjam tulisan YB Iskandar )tanpa menyiasat dengan teliti. Lebih malang lagi bila "beruk" itu datangnya dari Parlimen Shah Alam dan Ketua Penerangan PAS sendiri.
2. Isu lewatnya Khalid Ibrahim mengambil tindakan. Setelah isu jadi panas, hari Isnin 28 Sept 09 barulah terhegeh-hegeh buat mesyuarat. Ini kali kedua TSKI buat sebegini setelah isu SS23. Lewat ambil tindakan. Ahli Korporat konon..

Tanpa Nama berkata...

saya kebetulan menuntun siaran terus beberapa siri soal siasat yang dijalankan oleh selcet dan melihat bagiamana en bakhtiar do kelang di soal oleh penel selcat.Belum pun hasan ali buat teguran saya sebagai orang awam merasakan cara ahli penel mengemukakan soalan agak keterlaluan malah lebih menyentuh perasaan bila pengerusi selcet mempunyai rumusan dan tanggapan sendiri terhadap semu jawapan yang diberikan ,saolah-olah belaiu lah orang yang paling pandai dan semua tanggapan beliau itu yang betul,bagi mengelakkan rasa benci raayat kepada kerajaan selangor yang baru, terutamanaya kakitangan kerajaan saya harap sesi soal siasat tersebut jika hendak dijalankan biarlah dengan cara yang lebih berhemah.Pengerusi penal jangan membuat keputusan sendiri,biarkan raayat yang menuntun menjadi hakim memutuskan yang mana baik atau buruk.