Isnin, 21 September 2009

KEHANCURAN MCA.

oleh Mohd Zaki Yaman - bypass.blogspot308.com

Jawatankuasa Pusat (CC) MCA malam ini mengubah keputusan Majlis Presiden pada 26 Ogos lepas untuk memecat Timbalan Presiden, Datuk Dr. Chua Soi Lek dari parti itu. Sebaliknya, CC menggantung keahlian Dr. Soi Lek selama empat tahun berkuat kuasa serta-merta.

Tu dia, dah berterabur perpaduan antara ahli, bergolak bagai nak rak, tiba-tiba je buat keputusan "selamatkan" Chua dari kena "sembelih", sebaliknya hanya "penjarakan" dia untuk 4 tahun. Ceh...memang gila CC nih, seolah menggambarkan betapa haloba kuasa si presidennya yang boleh buat apa saja ikut selera dia.

gua serabut mata tengok Ong cakap ikut sedap dia je, dulu kata tak akan buat EGM kerana ia akan pecah belahkan MCA, tapi lepas Chua berlegar seluruh negara kumpul tandatangan perwakilan negeri untuk adakan EGM menumbangkannya, gelabah lah pulak si Ong ni, tergesa-gesa untuk hebah akan buat EGM demi menyelamatkan MCA.

porraaah... Ong ni patut belajar dari sejarah perjuangannya, dulu dia ni boleh eksyen sebagai pejuang solo dalam MCA. Tapi sekarang dah jadi presiden, patutnya buang sikap angkuh tersebut, kena jaga banyak pihak demi perpaduan parti, termasuk kena hormat pilihan yang dibuat perwakilan yang "terpilih" calon kebenciannya..Chua Soi Lek.

Chua kena pecat selepas 21 bulan isu video lucah...gua sebut sekali lagi...21 bulan bukan 2 hari satu malam. lebih teruk, pemecatan dibuat selepas dia diangkat perwakilan MCA sendiri untuk jawatan kerusi nombor 2 parti tersebut.

selepas resolusi puak Chua nak adakan EGM untuk ketepikan hukuman tersebut, maka tak semena-mena CC buat keputusan dari pecat kepada gantung. apa bezanya ini? takde apa-apa bezanya kerana apa jua keputusan tersebut tetap dianggap sebagai gambaran hipokrit Ong nak bunuh politik Chua, secara tidak langsung menghina ketetapan yang buat perwakilan seluruh negara yang memilih Chua pada pilihan parti lalu.

langkah CC jelas menunjukkan mahu ubah situasi keinginan puak Chua yang sudah tercatat dalam resolusi EGM yang diserahkan minggu lalu. saja nak menyusahkan, maklumlah CC tu pun semua badut Ong semata-mata, termasuk budak tua suruhannya dari terengganu, Wong Fock Meng, seorang ahli politik yang ditolak masyarakat Cina ganu.

memang tepat sekali sikap tunggu dan lihat yang diambil PM, Najib. beliau barangkali menyampah dengan sikap ego Ong yang memandang pemerintahan Najib hanya dengan sebelah mata, tak nampak pun sebarang kesungguhan yang dilakukan Ong demi menyumbang kepada polisi 1malaysia, sebaliknya Ong terus dengan kepala batunya anggap diri sebagai taiko Cina yang tidak perlu bersepadu dengan pemimpin Umno.

Ong kini kian gelabah tak tentu arah, habis dikerah kuncu-kuncunya buat sesuatu yang boleh menjatuhkan maruah Chua, buatlah apa-apa yang boleh sekat kemaraan Chua untuk lakukan undi tidak percaya terhadap beliau.

Ong...Ong...tak lama lagi lu bakal jadi katak ong-ang yang kerjanya hanya untuk panggil hujan...nantikan nasib poilitik lu yang akan diganyang lumat oleh kuasa politik keadilan dalam MCA sendiri.....tunggu 10 Oktober ni, lu buatlah apa-apa yang patut sekarang...sebelum terlambat......

Tiada ulasan: