Rabu, 13 Januari 2010

SEJAK BILA umNO TIDAK BERPOLITIK?

Mungkin masih ramai yang ingat terutama rakyat Kelantan apabila umNO melalui Anuar Musa menabalkan raja di bawah pokok. Percubaaan umNo itu meninggalkan parut yang mendalam antara umNO dan istana. Rakyat Kelantan yang amat emnghormati raja mengajar umNo hingga hari ini. Sumpahan pertabalan raja lah yang menghantui Anuar Musa setiap kali berbahas di DUN Kelantan. Akhirnya badi itu melenyapkan langsung politik Anuar yang tersungkur di pintu istana.

Cerita istana kali ini menjadikan umNo lebih berhati hati menentukan sikap. Memang menjadi habit umNo, apa sahaja yang PAS mahu mereka tidak mahu. Apa sahaj yang menyenangi PAS akan dibenci umNO, namun tidak pemangku raja yang disayangi rakyat jelata ini. umNo memilih untuk tidak memihak kepada Tengku Fakhri.

Akhirnya umno Kelantan boleh bersetuju dengan TGNA walaupun sering berbalah sekalipun berkaitan kepentingan rakyat Kelantan dan agama. Hanya umNO masih malu dengan beralasan ianya bukan berkaitan politik..... sejak bila umNO tidakberpolitik???

Anuar Safian berkata, oleh kerana perkara tersebut "tidak langsung berkaitan dengan fahaman politik", pergerakannya tiada masalah menyokong tindakan Nik Aziz, yang juga mursyidul am PAS.

"Ini tidak langsung berkaitan dengan politik. Kalau tanya (pengerusi Umno Kelantan Datuk Mustapa Mohamed) Tok Pa sekalipun, saya yakin beliau akan sependapat dengan saya," katanya kepada Malaysiakini.

Tiada ulasan: