Isnin, 26 Julai 2010

BERPADALAH DALAM BERPOLITIK...

Kekadang aku nak kata umNo memang bijak dan APCO memang berjaya menasihatkan umNO merancang politik negara. Di saat umNO sedang bergelombang, kapalnya tebuk sana sini, air masuk mencurah curah.... BN pulak dan porakporanda antara MIC dengan PPP dan Gerakan sesama MCA... mereka berjaya mewujudkan tumpuan baru.

Kini seluruh tumpuan dihalakan kepada perpaduan melayu yang disasarkan kepada PAS.Ia hanya lontaran dari spesis buangan Lokman Nor Adam dan mufti nak pencen Harusani. Ia di sambut dan diusung ke merata alam. Perpecahan melayu dalam umNo hingga beberapa bahagian tak dapat melaksanakan mesyuarat agong kerana bergaduh seakan tak timbul. PAS dilihat sebagai parti yang menolak perpaduan walaupun berulangkali ditegaskan PAS bersedia bersatu dengan sesiapa sahaja asalkan atas nama Islam. Bukan perpaduan sempit ketika terdesak yang menjadi modal umNO!

Isu perpaduan kini menjadi tajuk umNO... Walaupun mereka sangat tahu PAS langsung tidak berminat untuk bersama umNO, tetapi pemimpin umNO tak tahu malu terus menerus memujuk PAS kononnya. Sebenarnya umNO bukan mahu bersatu, mereka hanya mahu menyelamatkan bahtera mereka. Terbuktiisu perpaduan melayu bukan hanya memperlihatkan umNO sayangkan melayu ditambah penyertaan mufti dan intelek cap ayam, kini isu itu berjaya melagakan PAS pulak.

Kita sukar untuk memastikan aapakh pemimpin umNO bijak atau pemimpin tertentu dalam PAS bodoh? Terbaru desakan Dr Mariah agar Dr Hasan Ali menyaman Harusani.... baca apa ni??? macam ni punya politik nak jadi Naib Presiden PAS? Harusani telah menyatakan bahawa pertemuan dengan Hasan tiada menyentuh isu perpaduan umNO PAS. Tang mana nak samannya? baca. malah dilihat jawapan Harusani ini satu jawapan melepaskan diri... mungkin pertemuan dengan Hasan Ali ini bukan maksud asal beliau. tetapi dari dilihat sebagai penipu... lebih baik mengaku....

Apakah Mariah juga ada agenda tersendiri ? Berulangkali disebutkan bahawa Harusani bukan isu besar. Bergaduh dengan Harusani hanya menghabiskan peluru kita.Orang melayu pedalaman masih menghormati institusi mufti sebagai mulia. Bile kita bergaduh dengan mufti nampak kita memusuhi institusi agama. Dulu kita marah Gerakan hentam mufti, tetapi sekarang kita pulak cari masalah.

Cukup cukuplah Harusani kita tinggalkan dengan mengingau dia di tengah hari. Jangan dilayan orang dah senja ni... Tumpukan peluru kepada umNO!!!! umNO!!!! umNO musuh kita...!!!! Sedikit sebanyak bile kita lawan mufti, orang kampung akan terkesan. Mungkin Dr Mariah tak perasan kerana dia tinggal di kawasan elit yang banyak orang bukan melayu , jauh sekali melayu tradisi. Sebab itu beliau pernah mencadangkan dalam muktamar lalu agar kenduri kita jangan hidang lembu sebagai menghormati orang Hindu, sedangkan lembu selamanya halal buat kita. Wakil pemuda telah perjelaskan isu itu dalam muktamar...

Saya tidak pasti apakah Mariah ada agenda tertentu dalam mendesak Hasan Ali begitu. Begitu juga Khalid Samad. Saya juga tak pasti apakah mereka tidak mahir berpolitik atau sedang bermain politik dengan Hasan Ali. saya lebih cenderung kepada tanggapan kedua kerana Mariah dan Khalid bukan baru dalam politik. Jika benar, sangat mengecewakan kerana kita masih berpolitik sesama kita ... budaya umNO yang tak sepatutnya wujud dalam jamaah Islam.

Sekali lagi saya tegaskan bahawa berpolitik dengan Harusani sesuatu yang merugikan. Orang di Perak sangat kenal siapa Harusani terutama yang mengikuti sejarahnya sejak mula menjadi mufti. Jangan menghabiskan masa berpolitik dengan bukan orang politik. Musuh sebenar berpesta dan berterusan memarakkan api perkauman.Lebih mengecewakan bile berpolitik sesama sendiri. sekali lagi LUPAKAN HARUSANI...cukuplah pemimpin kecil yang melayan HARUSANI.... mungkin peringkat cawangan di Gopeng sudah memadai melayan kerenah beliau mencampuri urusan politik yang pernah difatwanya agar disangkut di pagar masjid!

1 ulasan:

SearchForHeaven berkata...

cam ni baru betul...
sampah betul siapa yang terikut rentak UMNO dan sekutunya..
jadi MP.. tapi politik sesama sendiri je lebih..