Khamis, 10 Februari 2011

HARI KEKASIH... DAKWAH DAN POLITIK

Valentines Day kini sudah mula dijadikan isu politik. Ia adalah isu agama yang menjadi topik perbincangan saban tahun. namun tahun ini ianya ada sedikit kelainan apabila ia mula mendapat perhatian dalam mengharapkan sokongan politik. Dewan Pemuda PAS dilaporkan akan melancarkan kempen menentang dengan perasmian akan dilakukan oleh Ketua Pemuda Pusat di Kuala Lumpur.

Laporan menyatakan Gerakan telah menentang secara terbuka kempen tersebut. DAP juga dikatakan tidak bersetuju melalui kenyataan beberapa pemimpin utamanya. JAKIM turut dilaporkan akan menganjurkan kempen anti hari kekasih tersebut. Namun di mana suara umNO???

Sedikit baik bagi PAS dan Pakatan Rakyat kerana tentangan terhadap program PAS menentang hari kekasih itu tidak hanya dari DAP tetapi juga dari Gerakan. Jika hanya DAP sahaja menentang pastinya ia akan menjadi buah serangan dari umNO, namun tindakan Gerakan yang juga turut bersama menentang kerana bimbang kehilangan sokongan bukan Islam khususnya Cina kepada DAP sedikit meredakan ketegangan dan melonglaikan umNO.

Kita menanti bagaimana tarian umNO dalam menangani isu ini. Bagi PAS ia bukan perkara baru malah saban tahun aktiviti menentang budaya ini dilakukan secara konsisten... Ini kerana PAS adalah juga sebuah pertubuhan dakwah.... berlainan umnO ... pragmatis yang menanti dan memerhatikan arus dan sokongan... bukan kebenaran dan dakwah...

Tiada ulasan: