Rabu, 21 Disember 2011

AJENYE BEBUDAK...

Aku heran betul la orang umNO ni ...sikit sikit nak sumpah...sikit nak sumpah... Macam bebudak. Waktu aku kecik dulu memang suka main sumpah.... bukan apa...saje nak bagi orang percaya...walau pun kadang kadang memang temberang. Orang yang betul dia pakai bukti...jadi tak pakai sumpah!

Aku ingat kisah Tanggang...jadi batu kene sumpah dengan ibu sendiri...itu mitos melayu.. Aku juga selalu dengan macam macam cerita pasal Sang Kelembai yang kononnya rajin sumpah orang jadi macam-macam... maka banyakle yang disumpah sang kelembai kerana marah dan sebagainya.

Bile aku besar dan masuk sekolah, cerita sumpah ni tetap popular sehinggalah aku belajar agama... Rupenye memang cerita sumpah ni ada asas dalam agama. Nak bersumpah mesti dengan nama Allah dan bukan selainnya. Jika sumpah dengan nama Allah tak syirik...jika selain Allah boleh syirik... Tapi orang melayu lebih suka sumpah dengan Quran....

Dalam Islam, kalau langgar sumpah kena kaffarah...berat juge tu... tapi bagi orang melayu siapa yang langgar sumpah akan dapat padah. Buncit perut...agaknya sebab tu la ramai orang melayu yang buncit kut...sebab kene sumpah... tapi macaam mana pulak orang Pakistan pun buncit juga????

Ramai orang melayu di ajak bersumpah dengan junjung Quran. Tapi tak di ajak buka Quran. Bile buka Quran aku jumpa pasal sumpah dalam surah Munafiqun ayat 2. maksudnya : 


Mereka itu menjadikan sumpah mereka sebagai perisai, lalu mereka menghalangi (manusia) dari jalan Allah. Sesungguhnya amat buruklah apa yang Telah mereka kerjakan.


Orang Munafiq memang suka bersumpah sebab mereka ingin orang percaya kepada mereka, namun mereka tiada bukti. sebab itu mereka terpaksa bersumpah sekalipun dengan nama Allah untuk meyakinkan orang beriman. Jadi aku tak heran bile orang melayu sekarang ramai yang nak main sumpah. sikit sikit nak sumpah... mengalahkan sesumpah...

Bile Tun Mahathir pun ajak bersumpah juge...aku pun jadi tergelak...macam mana Tun yang tak percaya air jampi Haron Din dulu boleh percaya pulak kat sumpah...memang dasar sesumpahhhhh..

Tiada ulasan: