Khamis, 23 Ogos 2012

KETUA PEMUDA DAN TIMBALAN KETUA PEMUDA PAS YANG TAK CERDIK???

Aku malas nak ulas pasal dalaman PAS yang memang tak sudah akhir akhir ni...Biasalah .... dah nak menang.... Bila perjuangan dah mula nampak peluang ... begitulah penghujungnya ...Bagi yng berjuang tanpa asas agama yang jelas... kerap kali tersasar dalam perjuangan... Bagi yang membaca buku ulama haraki terutama Fathi Yakan yang menulis tentang " mereka yang gugur dalam perjuangan" dan Dr Syed Noh " penyakit  dalam perjalanan dakwah" pastinya tenang menghadapi situasi perjuangan.

Aku malas nak ulas bukan kerana apa... hanya kerana aku tahu ...mereka lebih baik dari umNO ... cuma mereka ini boleh jadi perosak yang mengalih arah perjuangan bila dah menang!!. Menjadi masalah yang terpaksa pulak dibersihkan... namun bukan jadi  musuh seperti umNO!!!... umNO yang menjadi musuh adalah pemimpinnya... bukan ahli dan penyokong umNO bawahan yang hanya seperti dicucuk hidung... Hakikat ini mesti di fahami..!!!

Ramai penyokong PAS akhir akhir ini mula keliru antara jati diri PAS sebagai sebuah gerakan dakwah dan politik berbanding rakan dalam Pakatan yang hanya hidup atas nyawa politik. Mereka mahu PAS dan pemimpinnya menjadi seperti rakan politik lain yang hanya menumpu soal politik... soal isu... !!!! lupa soal dasar...

Apakah mereka lupa bahawa isu boleh saja berubah dan basi... namun dasar adalah perkara besar yang tak boleh di ubah sampai bila bila...!!! jika berubah... hilanglah jati diri sebuah parti politik atau gerakan.!!! 

Tg Presiden dan Tg Mursyidul Am seringkali mengajak kita fokus kepada perjuangan... Isu yang hendak dibangkitkan ialah isu dasar... isu semasa penting... sangat penting... namun meninggalkan isu dasar ibarat orang yang menangkap ikan di lautan luas dengan hanya berenang dan meninggalkan kapalnya...!!!

 Tumpuan sebenar aku ialah adanya orang PAS yang marah dengan kenyataan pemimpin terutama pemuda yang menegur kenyataan Karpal singh yang keterlaluan dalam isu hudud!!!.... Bagi mereka Karpal singh adalah isu kecil dan perlu menumpukan kepada musuh... Orang yang menegur Karpal di anggap tidak bijak!!!... Yang aku heran... orang seperti inilah yang menegur Presidwn dan menyerangnya bertubi tubi dulu atas alasan menyelamatkan parti dan tidak salah mengkritik!!!

Mengapa dalam isu Karpal yang menyentuh Islam dan Perjuangan PAS tak boleh ditegur???.. Mengapa dulunya bersungguh menyerang pimpinan terutama Ulama atas alasan demokrasi dan keterbukaan??? sehingga mengkritik  asas wala' dalam perjuangan??? cepat betul berubah....

Alasan menumpukan musuh yang lebih besar..??? apakah menyerang Islam itu tidak besar..??? kena serang MCA yang menentang Islam dan hudud juga... Memang pun pemimpin kita menyerang MCA yang menentang Islam... Bukan MCA, MIC.. umNO malah DAP dan siapa sahaja yang menyentuh dasar perjuangan PAS dan Islam mesti ditentang!!!

Aku tak fikir ada orang PAS yang anggap isu kritikan Karpal itu soal kecil... Jika begitu... mereka tidak jelas dasar perjuangan PAS dan "perlu disekolahkan dalam sekolah Tarbiah PAS" agar jati diri PAS kembali dalam diri mereka...

Jangan hanya kerana mereka rakan dalam Pakatan Rakyat menjadikan kita buta, pekak dan tuli hingga membiarkan mereka melakukan sesukanya terhadap kita... Apakah hanya kerana kita bersahabat lalu membiarkan mereka bebas masuk bilik tidur kita dan menganggu anak isteri kita... Sungguh tidak bermaruah manusia yang bersahabat sebegini... !!! takkan kalau ianya musuh... nak tumpang solat di rumah pun tak boleh ???

Tanpa berminat memanjangkan isu ini... sekadar penjelasan bagi yang membaca agar menumpukan matlamat yang jelas terhadap perjuangan kita... menegakkan Islam... bukan hanya Putrajaya... renunglah hadis yang di bahaskan oleh Almarhum Fathi Yakan dalam buku yang diterjemahkan dengan nama Bahtera perjuangan dari Anas bin Malik..." Orang mukmin itu di antara lima musuh, Mukmin yang hasad, Munafiq yang marah, Kafir yang memerangi, Syaitan yang menyesatkan dan nafsu yang ingin mengalahkan..."





6 ulasan:

kampong lad berkata...

tak cerdik aka buta perut

alhusseyn berkata...

Salam Datok, Kalau pemuda bijak sikit diaorang tidak hentam keromo sahaja dan memanjangkan isu Hudud kerana inilah yg dimahukan oleh Umno. Cuba cerdik sikit bagaimana pandangan Asri yang tidak menyalahkan Karpal semata-mata - http://bloglistpolitik.blogspot.com/2012/08/hudud-dr-asri-salahkan-pas.html

ANAKSENGAT' ( aku tak rela diperdaya umNO) berkata...

Salam Pak Huseyn... rasanya teguran itu bukan hentam kromo... saya tak dapat tangkap istilah hentam kromo tu... Rasanya teguran itu cukup berhemah bagi orang macam Karpal... Bukan kali pertama... Tak wajar Karpal berulangkali bangkitkan..PAS diam aje... di sudut politik , umNO akan ambil kesempatan kata PAS diam macam umNO yang diam bila MCA kutuk hudud.... TGNA pun dah tak diam.. cuma cara orang tua takkan sama cara orang muda... tak gitu... Pak Huseyn dah rase mude dulu kan...he..he... semangat tongkat Ali tak sama tongkat semambu...

lempentalam berkata...

Kurang cerdik pun

Tanpa Nama berkata...

Dasar jangan tinggalkan. Apatah lagi dasarnya AKIDAH. Orang mukmin lembut sesama mukmin dan keras terhadap orang kafir. Karpal mesti ditegur. Tegur dengan hikmah supaya tidak dieksploitasi oleh musuh. Tegur dengan dakwah bukan tegur dengan amarah.

Tanpa Nama berkata...

Bukan semua pimpinan atasan tu bersekolah di sekolah PAS (usrah,tamrin)..sbb tu soal pokok & ranting pun tak berapa nak kenal..tak gitu PAK HUSEIN