Sabtu, 11 April 2009

IMAM DI PECAT AKHIRNYA.....

Masjid menjadi tempat larangan berpolitik walaupun di masjidlah diakui tempat membina iman bagi menjaga politik dan orang politik. Juga menjaga orang yang tak berpolitik dengan kuasa politik. Tanpa politik rakyat tak terjaga, dan tanpa iman orang yang berpolitik akan merosakkan politik dan orang yang tak berpolitik….
Semasa kempen di Bukit Gantang berlangsung, masjid menjadi tumpuan orang politik. Orang politik yang beriman menjadikan masjid tempat menambah iman dengan bermunajat agar kuasa politik menjadi milik kalangan orang beriman. Bagi orang politik yang tak beriman, menjadikan masjid tempat mencuri tumpuan agar dilihat seakan akan beriman. Demikianlah harga sebuah masjid dan sebuah iman.
Kita masih ingat berita tak gempar yang digemparkan. Takgempar kerana cerita orang yang biasa menjadi imam dipelawa menjadi imam dan orang yang biasa bertazkirah diminta bertazkirah. Yang menggemparkan ada orang yang tak biasa menjadi imam mendakwa orang merampas tugas imam dan mengaku dia juga boleh jadi imamdan tazkirah tafsir surah walaupun tak pernah dilihat atau diketahui melakukan kerja itu. Berita tak gempar di masjid simpang yang digemparkan itu telah saya ulas minggu lalu.
Jam 10.40 malam tadi ketika pulang dari surau, saya menerima panggilan dari sahabat saya, tuan Imam masjid Simpang yang digemparkan hari tu…saya menyangka nak bincang tugas yang saya dan beliau ditugaskan bersama minggu depan…rupanya ada cerita baru.. “ peristiwa hari tu berulang lagi” katanya memulakan bual. Apa pulak saya memancing cerita lanjut’… “Ana jemput DS NIzar jadi Imam jumaat hari ni. Ana Khutbah tajuk ayat yang DS tak sempat nak tazkirah.” Katanya bersungguh…” Tahniah” itu yang mampu saya menambah.
Beliau menceritakan apa yang berlaku antara beliau dan DS Nizar. “Ds Nizar teragak agak untuk menjadi imam kerana tak mahu sesuatu yang tak baik.” Ana kata tak kisah…. Ana bukan makan gaji dengan umNO katanya penuh semangat” saya memang kenal semangat yang ada padanya…paling kurang pun gear tiga juga..itu yang saya tahu sepanjang hampir lima tahun mengenalinya. Kerana kecenderungan dan minat serta ideology yang serupa, kami boleh menjadi sahabat baik.
Tadi pukul tiga petang lebih kurang pengerusi masjid telefon ana. Katanya dia serba salah nak cakap tetapi mendapat arahan atasan.. penaung masjid..Datuk Kadri si songkok tinggi berbaju putih yang tak bagi DS Nizar tazkirah malam tu… katanya “ANA DIPECAT”… beliau menyambung cerita…
Sah pak Imam ni dah jadi Ramlang Porigi… sayangnya Ramlang Porigi tak muncul di Kuala Trengganu... Apapun Ramlang Porigi di Bukit Gantang ini juga orang Trengganu… Demikianlah takutnya umNo dengan orang Politik beriman … Hanya kerana menjemput orang politik beriman menjadi imam solat, pak Imam di pecat. Kalau imam dijemput salah membaca yang menyebabkan ia batal, maka wajar Pak Imam bertanggungjawab. Pak Imam yang dipercayai menjadi Imam di situ mempercayai orang politik beriman menjadi imam. Itu pun salah???
Maka tak hairanlah kalut bumi Malaya apabila Cina bukan Islam baca Quran. Yang turut kalut dan buat buat kalut ialah Tok Peti terutamanya Harusani. Benarlah ISLAM TERHALANG DENGAN SEBAB ORANG ISLAM SENDIRI. Tidakkah memecat imam dan menghalang orang bukan Islam membaca Quran sebagai penghalang kepada Islam??? Paling malang jika yang menghalang orang kepada Islam adalah orang yang sepatutnya memnyebarkan Islam…apapun tahniah buat Harusani kerana akhirnya JomHeboh akan datang ke Perakkkk… Biarkan …biarkan…… dan tahniah kepada semua AJK umNO di Masjid Simpang kerana mengarahkan Imam di pecat…apa kata semua imam letak jawatan danlantik Datuk Kadri menjadi imam..atau serah je pada Zamri……….. .ada berani ka Macha??

5 ulasan:

abgBro berkata...

salam tuan,

bkn ke perlantikan/pemecatan seorg iman itu dibuat oleh jab agama dgn perkenan sultan?
mana buleh dato tu pecat imam ikut suke ati dia jer w/pun dia penaung masjid..mesti dpt perkenan sultan dulu kalu tak hang dh menderhaka!

p/s tok mufti perak hang jgn buat tak tau je dlm kes ni...komen sikit selaras dgn islam ke dak ni?

Tanpa Nama berkata...

betul..sebab tu imam hisyam minta surat rasmi pemecatan sebab dia tau JK tak boleh pecat dia

Baginda Reformasi berkata...

depa pun berlagak sultan dan hakim negara...
salam penulis dan pembaca..
nak minta penjelasan kiranya anda boleh memperjelaskan sedikit hal undang2 MALAYSIA... bukan nak ajak bergaduh.. hehehe

link yg terlibat:
http://bagindareformasi.blogspot.com/2009/04/nik-aziz-bela-dap.html

Baginda Reformasi berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Baginda Reformasi berkata...

depa pun berlagak sultan dan hakim negara...
salam penulis dan pembaca..
nak minta penjelasan kiranya anda boleh memperjelaskan sedikit hal undang2 MALAYSIA... bukan nak ajak bergaduh.. hehehe

link yg terlibat:
http://bagindareformasi.blogspot.com/2009/04/nik-aziz-bela-dap.html